donderdag 14 juni 2012

Aardbeien rabarber jam

Omdat mijn dit voorjaar geplante rabarber plant al aardig stengels begon te geven, bedacht ik vanochtend dat ik deze maar eens moest oosten. Mijn moestuin boek gaf aan dat dit moet gebeuren voor de langste dag, dus ik met een mes de plant maar eens flink gesnoeid. Dit leverde ruim een kilo aan stengels op, dus besloten om na het succes van de aardbeienjam van afgelopen week Rabarber-Aardbeienjam te maken. Nog even naar de landwinkel gereden voor een halve kilo Aardbeien en toen het volgende recept gebruikt.

500 gr. schoongemaakte aardbeien
500 gr. schoongemaakte rabarber
sap van 1 sinaasappel
sap van 1 citroen
500 gr. geleisuiker Speciaal (van Gilse)













Ik heb de rabarber schoongemaakt en in stukjes van 2 cm gesneden, dit heb ik te samen met het sap van 1 sinaasappel aan de kook gebracht en net zo lang doorgekookt tot dat de rabarber stuk gekookt was en het meeste vocht was verdampt. Vervolgens de schoongemaakte en uitgelekte aardbeien toegevoegd en nog even doorlaten koken. Met de staafmixer de meeste aardbeien gepureerd en toen nog even 10 min door gekookt. Vervolgens de gelei suiker toegevoegd en nog 4 min doorgekookt. Let op wat er op de verpakking staat maar meestal is dit 4 min, niet langer want anders gaat de gelerende werking verloren.  

                                                                        
Toen heb ik de pan van het vuur gehaald en met een schuimspaan het schuim verwijderd en het sap van 1 uitgeperste citroen toegevoegd. Vervolgens de jam in goed schoongemaakte en gesteriliseerde jam en weckpotten gedaan. Plasticfolie erover en de deksel erop en vervolgens ongeveer 5 min op z,n kop zetten. zo kan de meeste lucht eruit en zuigt de deksel vacuĆ¼m. Ze staan nu af te koelen op het aanrecht, maar daarna gaan ze in de koelkast en dan morgen proeven. Ben benieuwd........

Ik had nog wat rabarber over dus in een pannetje met suiker, kaneel, sinaasappelsap, wat compote gekookt, handje blanke rozijnen toegevoegd en in een schaaltje aflaten koelen. Vanavond lekker met Griekse yoghurt.
    






Geen opmerkingen:

Een reactie posten